10 povesti despre unicorni din arta medievala pana in prezent

This post is also available in: Engleză

Suntem nesătui de povești. Avem nevoie de refulări creative care să ducă mai departe magia – dacă nu e mult spus – storyline-ul propriei vieți. Din fericire, curajul s-a concretizat în artă, în diferite medii de expresie, dincolo de bariere (a se vedea obscurii unicorni ai lui Mitchell Landsman), în advertising. Cert e că unicornul e atât de prezent în… prezent, încât avem impresia că el stă în timp de-o veșnicie, fără început și fără sfârșit. El există. Și de multe ori, ne-aruncă o privire. Mai jos, o trecere în revistă a operelor în care stimabilul ne-a onorat cu prezența.

 

1. Unicorn Tapestries (1495-1505)

The Unicorn in Captivity

The Unicorn in Captivity

Mai întâi, trecem pe 19th Street în Manhattan, la Muzeul Cloisters, unde o excepțională colecție de 7 tapiserii,  “Unicorn Tapestries”, au captivat privitorii în povestea vânătorii, a capturării și, în final, a uciderii licornului. Sunt, probabil, cele mai complexe și mai frumoase lucrări de artă din perioada medievală care au rezistat timpului. Luxuriante prin natura lor – țesute cu fire argintii, din lână, mătase, în culori vii și naturale, grație plantelor de drobiță, roibă și drobușor – lucrările par a simboliza într-un mod aparte Patimile Lui Iisus și motivul căsătoriei, de asemenea, deși nimeni nu poate ști ce hram poartă. Lucrările au fost donate de John D. Rockefeller, care le cumpărase anterior cu peste 1 milion $, în 1922. Din fericire, deși inițial fuseseră folosite pentru a acoperi sacii de cartofi în timpul Revoluției Franceze, aceste lucrări “de o grație și prospețime incomparabile” s-au păstrat de-a lungul secolelor.

FOTO Unicornul în captivitate (1495-1505): o creatură puternică, delicată și pură. Se crede că, aici, el ilustrează iubitul “domesticit”. E legat cu un lanț din care poate scăpa ușor și e închis în mijlocul unui gard de lemn peste care poate sări. Unicornul se poate salva, dar constrângerea asumată e una fericită – idee sugerată de rodiile pline de semințe din copac, simbolul medieval al căsniciei și al fertilității. Multe dintre plantele ilustrate  – orhideea sălbatică, răculeț și ciulini – erau considerate stimulente ale fertilității.

 

The Pierpont Morgan Library, New York

The Pierpont Morgan Library, New York

2. Workshop Bestiary (1185)

La Biblioteca Pierpont Morgan din New York, există o enciclopedie medievală a bestiilor, Workshop Bestiary, unde dăm de o ilustrație cu o fecioară ce îmblânzește un unicorn. Lucrarea a fost realizată din tempera,  cerneală și aur, pe pergament.

FOTO A Maiden Taming a Unicorn, 1185. Creatura rară albastră, unicornul, semnifică credința și inima. Este de altfel simbolul lui Iisus Hristos și al castității, iar, în cazul portretelor de nuntă, cel al „domesticirii” celui iubit.

Sursa foto

 

 

 

3. Histoire generale des drogues (1694)

pomet_1694_unicornsLa Biblioteca Națională a Medicinei din State, există o pagină a Istoriei Generale a Medicamentelor, printată la Paris în 1694, ca urmare a faptului că acel corn al licornului era considerat drept un panaceu controversat, la nivel global.

FOTO Gravuri anonime, cu text scris de Pierre Pomet, Histoire generale des drogues.

 

 

4. Ilustrație  „Iskandar Kills the Monster of Habash” (1300)

Shahnama

FOTO Abu’l Qasim Firdausi, Iskandar Kills the Monster of Habash, luată din Cartea Regilor, desen ilustrat cu auriu, argintiu și culori opace.

Departamentul de artă medievală islamică deține o ilustrație din anii 1300, cu Alexandru cel Mare luptând cu un monstru Habash, o creatură mitică aparținând Etiopiei – probabil rudă cu rinocerul.

5. Unicornul în arta ebraică (1491)

 (© Courtesy of The Library of The Jewish Theological Seminary)

The Library of The Jewish Theological Seminary

O singură dată, unicornul nu este capturat de vânători: în arta ebraică. El apare în manuscrise, în decorul sinagogilor ori pe obiecte religioase. Artiștii evrei susțin că e simbolul propriului blestem, susținând că “vânătoarea unicornului reprezintă suferința poporului evreu pricinuită de Mesia, nu suferința lui Iisus” – conform lui Marc Michael Epstein, autorul cărții Dreams of Subversion in Medieval Jewish Art and Literature.

FOTO gravură anonimă din 1491, printată de Gershom ben Moses Soncino, Unicorn and Ram din Fable of the Ancients.

 

6. Unicornul modern al lui Thomas Woodruff (2011)

Un festin de culori și opulență dionisiacă în preajma unicornului întâlnim în reinterpretarea punk-rockish lui Thomas Woodruff a legendei creaturii. Four Temperament Variations, lansată la Galeria PPOW, în New York, în 2011, este o serie de picturi remarcabile, opulente, pline de culoare și fantezie, în care ilustratorul a recreat teoria lui Hipocrate conform căreia trupul și mintea este cu totul controlată de patru umori diferite (sânge, bilă galbenă, bilă neagră, flegmă) care formează cele patru temperamente, în funcție de dezechilibrele lor. Hipocrate s-a bazat și el pe Teoria elementelor.

Mai multe picturi excepționale ale lui Woodruff găsești aici

PPOW GALLERY

Thomas Woodruff – “Four Temperament Variations” @ PPOW Gallery

 

dddddd7. Ceramică: Careful What You Wish For (2013)

Trecem la transformarea victimei în călău și a Lui în Ea. Astfel, în menajeria sa bizară din ceramică, denumită sugestiv “Careful What You Wish For”, Kathy Ruttenberg schimbă polurile: identitatea unicornului devine una feminină și puternică, dominatoare. Iar salba de cranii minuscule de la gâtul unicornului ar putea fi un semn de avertizare penru cei care vor să o vâneze.

FOTO: 2013, ceramică, Courtesy STUX Gallery

Mai multe sculpturi ale lui Kathy, aici

 

x8. “Chastity with the Unicorn” (1493)

Pictorul Francesco Di Giorgio Martini a ales să ilustreze creatura în pictura sa, cu o suită de culori sugestive și îndrăznețe, încât foarte multe persoane i-au reprodus opera pentru efect decorativ. Pe-atunci, nu era ceva dubios să așezi un pui de licorn în brațele unei fecioare, pentru a exprima, de fapt, virtuți precum inocența ori castitatea. Aici, mitica creatură evocă tema purității și a forței masculine, care poate fi controlată doar de o femeie pură și bună.

Mai multe picturi ale italianului

Legenda spune că unicornul se ascundea de oameni și putea fi văzut doar în locuri ferite precum pădurile virgine. De altfel, doar virginele puteau să îl observe și să îl îmblânzească. De aceea, vânătorii se foloseau de acestea pentru a prinde creatura, care se preda în brațele fecioarei. Puterile miraculoase ale cornului și ale puternicului inorogul, în sine, îl făceau atât de rar și de apreciat.

Panaceu pentru infertilitate, cornul de unicorn aduce cu sine numeroase interpretări ale sexualității, dar asta dezbatem în altă poveste.

 

© The Ashmolean Museum of Art & Archaeology, Oxford

9. Schiță Leonardo Da Vinci (sec. XV)

Până și ilustrul Da Vinci a fost atins de farmecul misteriosului animal de poveste, în tinerețile sale. Dovadă stă o schiță în cerneală a poveștii fecioarei care îmblânzește un licorn, ce datează din secolul 15. “For the love it bears to fair maidens, the unicorn forgets its ferocity and wildness and laying aside all fear it will go to a seated damsel and sleep in her lap, and thus the hunters take it”, a scris el. Deși schița ar fi precedat, teoretic, o pictură, niciuna nu a fost realizată, din păcate.

Foto: © The Ashmolean Museum of Art & Archaeology, Oxford

 

 

10. Happy Unicorn, Dali (1977)

Marele nebun, marele creator, marele egomaniac Dali a pictat “Unicornul Vesel” în 1977, o imagine suprarealistă pictată în ulei pe cupru.

What is interesting here is that the Unicorn heads to left of frame – points to the inner life, like Whistler’s Mother – the Unicorn is an Aquarian harbinger – mentioned in William Butler Yeats’ story of prophecy, The Coming of the Magi, in which the Aquarian messiah is born as a Unicorn to a prostitute in a slum in Paris (…) (Sursa)

37

 

Leave a reply